Geen Clickbait

Valse beloftes, hoge verwachtingen en uiteindelijk teleurstelling. Doe niet mee met clickbait! Content moet vermaken, raken of je aan het denken zetten. Het moet waarde hebben voor degene die het gaat lezen of kijken. Het blijft een veel gebruikte truc van content-, communicatie- en marketingbedrijven (of mensen) om een clickbait post te plaatsen op social media dat verwijst naar een inhoudsloos artikel. Een stukje content zonder enkele waarde, maar dat wel een ander doel bereikt. De conversie van het social platform naar de website is namelijk gelukt en dat stukje data zie je dan weer terug tijdens de presentatie van de cijfers. Dat geeft een vals beeld van succes. Erger nog, het maakt een belofte naar de kijker die niet wordt ingelost. Natuurlijk is het een must om een pakkende titel te schrijven die mensen weet te verleiden om te klikken, verder is het ook heel fijn als de conversie hoog is. Maar dat laatste is niet het hoogste doel. Het doel is (in de meeste gevallen) hoge conversie van de juiste doelgroep naar content die waarde heeft en dus een positieve ervaring verbindt met het merk. Kijk daarom ook goed naar hoeveel tijd mensen spenderen op je website, of ze doorklikken naar een ander deel van de website of dat ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Laat je dus niet verblinden door enkel hoge conversie cijfers, maar kijk ook naar de andere data. Blijf kritisch en bekijk het vanuit het oogpunt van de doelgroep. Maak geen valse beloftes. Ga voor inhoud, niet voor simpele clickbait. Kwaliteit boven kwantiteit. En nee, dat is niet makkelijk, maar uiteindelijk wel beter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy